Betaalde voetbalclubs, zoals FC Den Haag, moeten net als ondernemingen manieren vinden om geld te verdienen. Een van deze methoden is door sponsoring, wat vaak partnerschappen zijn die zowel vruchtbaar zijn voor de voetbalclub zelf als de naamsbekendheid van de sponsor. Dankzij deze partnerschappen, waaronder met Nederlandse casino’s en sportsbooks, kan ook de supporterservaring naar een hoger niveau worden getild.
FC Den Haag is hier een geweldig voorbeeld van, te vinden in het nieuwe Bingoal Stadion. Deze thuisbasis van FC Den Haag is tevens een plek waar voor fans van alles te beleven valt. Zo heeft de sponsoring van (online) casino’s ervoor gezorgd dat je in het stadion ook een gokje kunt wagen, voor of na het bijwonen van een voetbalwedstrijd. Dus laten we eens kijken wat deze partnerschappen allemaal voor voordelen hebben, zowel voor de club zelf als voor de supporter.
Sponsoring Nederlandse voetbalclubs
Nederlandse casino’s steunen maar wat graag de voetbalsport, aangezien het de populairste sport is van ons land. Nederland telt maar liefst 8,2 miljoen liefhebbers van het betaald voetbal, en uiteraard zitten daar ook behoorlijk wat FC Den Haag supporters tussen. Dus hoewel de sportclubs financieel voordeel halen uit een sponsoring, waaronder het kunnen spelen op het beste grasveld van de Keuken Kampioen Divisie, is het ook voor deze aanbieders van kansspelen een strategische zet. Trouwe fans zullen eerder geneigd zijn om een gokje te wagen bij een platform dat hun club steunt, aangezien je zo indirect ook jouw voetbalclub een handje helpt.
FC Den Haag heeft samenwerkingen met Hommerson Casino (fysiek en online), Bingoal (online) en Queens Casino (fysiek). Uiteraard zijn het niet alleen casino’s en sportsbooks die een partnerschap aangaan. Zo werkt FC Den Haag ook samen met een kleinere ondernemingen, hotels, belastingadviseurs en lokale bedrijven. Zoals je ziet zijn er heel wat unieke partnerschappen, waarbij de gemeenschappelijke link is dat ieder van deze sponsors de Haagse voetbalclub een heel warm hart toedraagt. Je hoeft namelijk zelf niets met sport te maken te hebben, om het voetbal te sponsoren. Al hebben sport en kansspelen natuurlijk wel een hoop extra overeenkomsten, denk aan de drang om te winnen en het kunnen plaatsen van weddenschappen op lokaal voetbal waaronder op FC Den Haag.
Niet alleen FC Den Haag heeft het geluk te worden gesponsord door deze sector, er zijn nogal wat legale Nederlandse casino’s die hetzelfde doen. Hieronder een leuk overzicht:
- BetCity: Feyenoord, FC Den Bosch, PEC Zwolle, VVV Venlo, Fortune Sittard en partner van UEFA
- TOTO: KNVB, Feyenoord, SC Heereveen, Sparta Rotterdam, RKC Waalwijk, Willem II, FC Twente, PSV en FC Groningen
- Unibet: Ajakes, AZ, NEC Nijmegen, NAC Breda, Heracles, De Graafschap en SC Cambuur
- Circus: PEC Zwolle,
- Bingoal: FC Den Haag
- Hommerson: hoofdsponsor FC Den Haag
De hoofdsponsor van FC Den Haag is dus Hommerson. Dit is een van de nieuwe casino’s van ons land, die als 27e een vergunning heeft ontvangen van de KSA. Alle vergunninghouders zijn terug te vinden in de kansspelwijzer van de Nederlandse Kansspel Autoriteit, zodat je er zeker van bent dat het casino van jouw keuze legaal en betrouwbaar is. Voetbalclubs zullen zich ook enkel verbinden met legale casinos, aangezien ook zij natuurlijk het beste willen voor hun fans.
Conclusie
Veel partnerschappen tussen voetbalclubs en ondernemigen gaan jaren terug, zoals de samenwerking tussen FC Den Haag en Hommerson. Het is mooi om te zien dat casino’s de voetbalsport helpen te stimuleren, door de handen ineen te slaan. Ook trouwe fans doen hier hun voordeel mee. Zoals de clubheld actie, waarbij een FC Den Haag supporter door Hommerson in het zonnetje wordt gezet.
Voor FC Den Haag betekenen deze samenwerkingen een mooi bedrag aan sponsorgeld, en voor Hommerson en overige sponsoren een groei van de naamsbekendheid. Zo dragen de spelers van FC Den Haag met trots de naam Hommerson op hun tenues.
1 Reactie
Verkeerde Henk
Wat een onzin.
Het zal een speler een zorg zijn wie er als hoofdsponsor op het shirt staat. Of daar de plaatselijke groenteboer op staat of Hommerson of een grote multinational als ING.
Als hij zijn salaris iedere maand krijgt vindt hij dat totaal niet interessant.
Ton
Jammer dat V&D destijds geen sponsor had Albert Plesman, Henk Charite alias Verkeerde Henk!
Peter
Echt zo’n pr-verhaaltje. Hoop onzin bij elkaar.
Mw
Zonder sponsoring en investeerders geen betaald voetbal in Den Haag. En het geld moet wel goed besteed worden. Niet aan zakkenvullers en over de top spelers. Gelukkig een goede directie en bestuur welke we kunnen vertrouwen.
Ton
Mw helemaal met je eens!
Peter
Dat is logisch, maar ik vind dit verhaal nogal onzinnig.