FCDH ziet het zitten. En nu ook de voltallige Haagse politiek. Dus: waar blijft die langverwachte groengele wandelpromenade tussen de tramhalte en het stadion?
Het is een stukkie van ongeveer één kilometer. Goed te doen in een kwartier. Maar wie op vrijdagavond vol wedstrijdspanning en met een FCDH-sjaal om over de Donau van RandstadRail-halte Forepark naar het Bingoal Stadion loopt, moet wel goed op z’n tellen passen.
Voetgangers hebben dan weer een stukje voetpad, dan moeten ze weer het fietspad op, maar door de fietsers wijken ze soms uit naar de rijbaan waar auto’s rijden. Fietsers rijden soms op de rijbaan vanwege al die voetgangers op het fietspad.
En er rijden nogal wat fietsers op wedstrijddagen, want uit een onderzoek onder supporters over vorig seizoen bleek dat 32 procent van de bezoekers met de tweewieler naar het stadion komt. 16 procent komt lopend of met het openbaar vervoer. En dat levert dus geregeld chaotische taferelen op.
‘Hét moment er iets aan te doen’
En dat moet eens klaar zijn, zo opperde Richard de Mos, voorman van de lokale partij Hart voor Den Haag, woensdag in een debat in het Haagse stadhuis. Hij spreekt van een verkeersonveilige situatie voor zowel fietsers als voetgangers. ,,Ik heb het voor de wedstrijd tegen TOP Oss weer gezien. Dit is hét moment om er iets aan te doen, zeker nu het weer drukker wordt.”
FCDH staat gedeeld tweede in de eerste divisie. Tegen TOP, op 6 oktober, zaten er 8285 man in het stadion. Vorig seizoen waren er gemiddeld 5018 stoeltjes bezet. Dus: hoog tijd voor een fatsoenlijk voetpad tussen het stadion en de RandstadRail-halte, opperde De Mos.
Zijn voorstel kreeg steun van de gehele gemeenteraad: niemand stemde tegen. De Mos ziet het wel voor zich. Als je toch het voetpad aanpakt, maak er dan een echte, groengele wandelpromenade van. ,,Zoals je bij mooie grote buitenlandse clubs ziet. We moeten een beetje grootstedelijk denken. Lantaarnpalen met vlaggen van de spelers erop.”
Geelgroene boulevard
Ook FCDH ziet het zitten. ,,We juichen het natuurlijk toe dat de bereikbaarheid van het stadion wordt vergroot en zeker ook dat bezoekers duurzame vervoersmiddelen gebruiken om het stadion te bezoeken”, zegt een woordvoerder van de club.
,,Wanneer bezoekers besluiten om met het ov te komen, dan moet dat op een veilige manier kunnen en het liefst ook op een leuke en sfeervolle manier. Dat komt ook weer ten goede aan de totale beleving van een wedstrijdbezoek. Denk bijvoorbeeld aan een geelgroene boulevard, mooi aangekleed en als verlengstuk van de FCDH-beleving. Hoe dit er verder uit komt te zien, kijkend naar de veiligheid en de haalbaarheid, laten we graag aan de specialisten over. Maar dat de huidige situatie niet wenselijk en ideaal is, moge duidelijk zijn.”
Nieuw is het zeker niet
Nieuw is dit plan zeker niet. Eigenlijk is het idee voor een (FCDH-)voetpad bijna net zo oud als het stadion, dat in 2007 opende. De jaren erna kwam er steeds wel een motie of een ander voorstel voorbij in de Haagse politiek – het stond ook in het coalitieakkoord van 2018 – maar nooit lukte het om er écht werk van te maken.
Maar na het unaniem aangenomen voorstel moet het Haagse stadsbestuur in ieder geval serieus kijken wat er mogelijk is en wat dat dan zou gaan kosten. De burgemeester en wethouders moeten zich nog over het voorstel gaan buigen. ,,Hierover kan het college pas op z’n vroegst een standpunt innemen bij de eerstvolgende collegevergadering, en die is, vanwege het reces, op dinsdag 24 oktober”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
Bron: ad